Faktúra je každý doklad alebo oznámenie vyhotovené v listinnej alebo elektronickej podobe, ktorá obsahuje náležitosti podľa slovenského zákona o DPH, prípadne iného právneho predpisu platného v inom členskom štáte.
Súhrnná faktúra predstavuje vyhotovenie faktúry za viac dodaní tovarov alebo služieb alebo platieb za jeden kalendárny mesiac. Musí sa vyhotoviť do 15 dní od skončenia kalendárneho mesiaca. Súhrnnou faktúrou je aj dohoda o platbách nájomného ak obsahujú všetky údaje podľa § 74 ods.1 zákona o DPH.
V tuzemsku: Faktúru treba vystaviť do 15 dní odo dňa kedy dôjde k dodaniu služby alebo tovaru, odo dňa prijatia platby, do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá.
V EÚ/tretie krajiny/zásielkový predaj: Ak je služba dodávaná do EÚ/zahraničia, tak platí lehota do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola služba dodaná alebo prijatá platba pred dodaním služby. Do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo služby alebo do 15 dní odo dňa prijatia platby alebo do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bola platba prijatá. Pri dodaní tovaru oslobodeného od dane do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol tovar dodaný.
Dobropis/Ťarchopis: Do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť rozhodná pre vykonanie opravy základu dane.
Pri dodaní nového dopravného prostriedku: Z tuzemska do iného členského štátu do 15 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bol dodaný nový dopravný prostriedok.
Faktúra môže byť elektronická alebo listinná. Vyhotovenie elektronickej faktúry vo formáte XML alebo PDF alebo inom je podmienená súhlasom príjemcu tovaru alebo služby a príjemca si musí byť vedomý, že je schopný prijať takúto faktúru a zabezpečiť jej vierohodnosť, čitateľnosť a neporušenosť obsahu.
Faktúra, ktorá neobsahuje všetky náležitosti faktúry, ale napriek tomu je možné si z nej odpočítať daň. Radíme medzi ne:
Prvé dva typy dokladov nemožno vystaviť pri dodaní tovaru oslobodeného od DPH podľa §43 zákona o DPH (dodanie tovaru z tuzemska do iného členského štátu), pri zásielkovom predaji tovaru a pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v inom členskom štáte, ak osobou povinnou platiť daň je príjemca.
Podnikateľ je povinný uchovávať kópie faktúr, ktoré vyhotovil po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. Tiež prijaté faktúry po dobu 10 rokov, prijaté faktúry vzťahujúce sa na investičný majetok do konca obdobia na úpravu odpočítanej dane podľa zákona o DPH, dovozné a vývozné doklady po dobu 10 rokov. Osoby povinné uchovávať faktúry si môžu zvoliť formu ich uchovávania bez ohľadu na spôsob ich poslania /v listinnej alebo elektronickej forme/.
Povinnosť vystaviť faktúru má platiteľ DPH podľa zákona o DPH §72 ods.1 v nasledujúcich prípadoch:
Povinnosť vyhotoviť faktúru nemá platiteľ, ak dodáva tovar alebo služby oslobodené od dane podľa § 28 -§ 42 zákona o DPH: § 28 – Poštové služby; § 29 – Zdravotná starostlivosť; § 30 – Služby sociálnej pomoci; § 31 – Výchovné služby a vzdelávacie služby; § 32 – Služby dodávané členom; § 33 – Služby súvisiace so športom alebo telesnou výchovou; § 34 – Kultúrne služby; § 35 – Zhromažďovanie finančných prostriedkov; § 36 – Služby verejnoprávnej televízie a verejnoprávneho rozhlasu; § 37 – Poisťovacie služby; § 38 – Dodanie a nájom nehnuteľnosti; § 39 – Finančné služby; § 40 – Predaj poštových cenín a kolkov
Prikladám aj vzor vyhotovenia a evidencie faktúr v exceli – našla som tam šablónu, pomocou ktorej dokážete vytvoriť a meniť faktúry len na jednom hárku a evidovať ich, mierne som to upravila, aby to spĺňalo všetky náležitosti faktúry. Plus sú tam tabuľky na evidenciu príjmov, výdavkov a zásob pre paušálne výdavky s výpočtom dane z príjmov a budúcich odvodov.
VZOR faktúry a evidencia – Evidencia vydaných faktúr pre paušálne výdavky
Fakturovaniu zdar, Vaša Lucia